• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 012
Mottagna reaktioner
6 183
Poäng
3 937
Ja, det är jättesynd om stackars hyresvärdar som får vänta tre dagar på hyran.

Själv har jag haft översvämning i källaren tre gånger vilket lett till vattenskador, och jag fått betala runt 5 000 i självrisk totalt.
Hela helger gått utan internetuppkoppling då hyresvärden haft stängt och jouren inte haft kunskap att starta om terminalen, vilklet lett till ekonomiskt bortfall för min del.
För att inte tala om de gånger hissen eller dörren varit ur funktion och rörelsehindrade fått vänta i timmar på att gå in i sin lägenhet.
Allt detta med noll kompensation - inte ens hyressänkning.

Så jag hade kanske haft mer sympati för hyresvärdar om de skötte sina åtaganden lika plikttroget som jag förväntas göra.
Till viss del kan jag förstå vad Du menar, men likväl... Du bor i en hyreslägenhet - då betalar man sitt boende i tid.

Några av de saker som Du gör gällande bör dock fastighetsägaren hanterat på ett bättre sätt, dvs. ge jouren access och kunskap i hur bredbandsterminalen fungerar (vilket i och för sig är märkligt...det är inget som vi hanterar i våra fastigheter alls). Vi behöver ibland ge bredbandsleverantören access till utrymmet, men vi hanterar på ingalunda villkor deras utrustning.

Hissen...denna ständiga HISS fråga ! Bra är om hyresgästerna först och främst fel anmäler hissen och inte BARA tror att någon annan har gjort det, vilket är vanligt förekommande. Sen är vi därefter beroende av att våra hissleverantörer kommer ut och åtgärdar felet. Många ggr saknas dock delar till hissarna som då behöver beställas, vilket kan ta tid.
Och jo, enligt framtagna riktlinjer mellan Hyresgästföreningen och Fastigetsägarna, så kan man bli kompenserad med 5% nedsättning på hyran för de dagar som hissen har stått still. (Klen tröst för någon som inte kan komma ut, men så ser det ut).

Gällande översvämningar, så är dessvärre de flesta fastighetsägare drabbade av detta mer eller mindre och många ggr pga dräneringen runt fastigheterna och pga det eftersatta underhållet gällande det kommunala avloppssystemen i marken.
Vi säger alltid till våra boende att ha inga kartonger direkt på källargolvet, placera isåfall på pallar, så det kommer upp från golvytan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Till viss del kan jag förstå vad Du menar, men likväl... Du bor i en hyreslägenhet - då betalar man sitt boende i tid.

Några av de saker som Du gör gällande bör dock fastighetsägaren hanterat på ett bättre sätt, dvs. ge jouren access och kunskap i hur bredbandsterminalen fungerar (vilket i och för sig är märkligt...det är inget som vi hanterar i våra fastigheter alls). Vi behöver ibland ge bredbandsleverantören access till utrymmet, men vi hanterar på ingalunda villkor deras utrustning.

Hissen...denna ständiga HISS fråga ! Bra är om hyresgästerna först och främst fel anmäler hissen och inte BARA tror att någon annan har gjort det, vilket är vanligt förekommande. Sen är vi därefter beroende av att våra hissleverantörer kommer ut och åtgärdar felet. Många ggr saknas dock delar till hissarna som då behöver beställas, vilket kan ta tid.
Och jo, enligt framtagna riktlinjer mellan Hyresgästföreningen och Fastigetsägarna, så kan man bli kompenserad med 5% nedsättning på hyran för de dagar som hissen har stått still. (Klen tröst för någon som inte kan komma ut, men så ser det ut).

Gällande översvämningar, så är dessvärre de flesta fastighetsägare drabbade av detta mer eller mindre och många ggr pga dräneringen runt fastigheterna och pga det eftersatta underhållet gällande det kommunala avloppssystemen i marken.
Vi säger alltid till våra boende att ha inga kartonger direkt på källargolvet, placera isåfall på pallar, så det kommer upp från golvytan.
Tack för ditt sakliga och helt opartiska inlägg. ;)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 012
Mottagna reaktioner
6 183
Poäng
3 937
Tack för ditt sakliga och helt opartiska inlägg. ;)
Jag må arbeta som Fastighetsförvaltare och tar mitt arbete seriöst, men tro mig, jag är oxå en hyresgäst och förstår så väl frustrationen vi hyresgäster ofta känner. Vi förstår inte alltid hur fastighetsägaren prioriterar och ofta med all rätt...
Jag har själv varit i luven med förvaltaren som förvaltar fastigheten där jag bor ett X antal gånger. Han går omvägar om vi ser ut att korsa varandras vägar...
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 054
Mottagna reaktioner
13 789
Poäng
9 547
En fråga.

Min sambo och jag har diskuterat i säkert månader en sak nu.

Om hon har en bruttolön på 35.000 - boendes i Skåne - cirka 30 år gammal - Hur mycket skattar hon?

Jag säger att det är ungefär 25% - hon säger det är ungefär 30%.

Vem har rätt? (Innan någon ber mig kolla lönespecen så arbetar hon inte än)
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 826
Mottagna reaktioner
6 294
Poäng
4 147
En fråga.

Min sambo och jag har diskuterat i säkert månader en sak nu.

Om hon har en bruttolön på 35.000 - boendes i Skåne - cirka 30 år gammal - Hur mycket skattar hon?

Jag säger att det är ungefär 25% - hon säger det är ungefär 30%.

Vem har rätt? (Innan någon ber mig kolla lönespecen så arbetar hon inte än)
Det beror på om hon skattar efter en tabell/kolumn eller i procent.
I Malmö tex ligger skattesatsen på 32.5 %
 
Senast ändrad:

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
En fråga.

Min sambo och jag har diskuterat i säkert månader en sak nu.

Om hon har en bruttolön på 35.000 - boendes i Skåne - cirka 30 år gammal - Hur mycket skattar hon?

Jag säger att det är ungefär 25% - hon säger det är ungefär 30%.

Vem har rätt? (Innan någon ber mig kolla lönespecen så arbetar hon inte än)
Det ligger nog närmare 25% än 30% i varje fall.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 054
Mottagna reaktioner
13 789
Poäng
9 547
Det beror på om hon skattar efter en tabell/kolumn eller i procent.
I Malmö tex ligger skattesatsen på 32.5 %

Ja men det är det hon säger - att hon skattar 32.5% och utgår ifrån det du förmodligen utgår.

Medan jag säger att hon skattar 25% och detta baserar jag enbart på min egen lönespec :D

Folk i Sverige har generellt en uppfattning att skatten på lön är 30%´+ men det stämmer ju inte.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp